donderdag 7 februari 2013

Gastblog: Hartjes slinger van rietjes


Kennen jullie Himmeli? Het is een Finse techniek om mobiles te maken, traditioneel voor een goede oogst. Ik raakte niet geïnspireerd op onze geweldige vakantie in Fins Lapland een paar weken geleden, maar ik kwam op Pinterest en Instagram zoveel mooie projecten tegen van gekleurde rietjes dat ik er helemaal fan van geworden ben. Nu durf ik me nog niet helemaal aan zo’n groot project te wagen, maar het inspireerde me wel voor het volgende Valentijn-decoratie idee :-)

valentijnsdag zelf maken rietjes hartjes

Wat heb je nodig?
- Gekleurde rietjes (Xenos, Albert Heijn etc.)
- Lineaal
- Schaar
- Draad
- Lange naald

Ik heb gekozen voor een korte slinger van drie hartjes, maar je kan hem uiteraard zo lang maken als je zelf wilt. Per hartje heb je nodig: 6 kortje stukjes van 3,5 cm en 2 lange stukken van 10 cm. Knip alle stukjes in het aantal en de kleur van jouw keuze. 

rietjes hartjes doe het zelf maken


Maak daarna alle hartjes als volgt:
Rijg 5 korte, 2 lange en daarna 1 kort rietje aan je draad en knoop het vervolgens vast. Doe dit niet te strak, maar zorg wel dat alle rietjes aansluiten.  Knip de draad af en rijg de uiteinden weer een stukje de naastliggende rietjes in zodat je ze niet meer ziet.

hartje hartjes doe het zelf maken valentijnsdag

Als je alle hartjes gemaakt hebt knip je de draad waar de hartjes aan komen te hangen af. Reken twee keer 30 cm voor de uiteinden en 20 cm per hartje die er aan komt te hangen. 
Maak vervolgens na 30 cm een knoopje in de draad en daarna steeds na 10 cm. Per hartje maak je 2 knoopjes. 

Rijg tenslotte alle hartjes aan je draad door het 2e en het 5e kleine stukje rietje. Zorg dat aan beide kanten van het rietje een knoopje zit zodat het hartje in vorm blijft. Laat daarna 10 cm ruimte over en daarna komt het volgende rietje etc.

valentines day garland heart diy straw cute candy

Je slinger is nu klaar om op te hangen!

Óf je stuurt hem mee met je Valentijnskaart :-)

xxx Jannie



3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee zeg!
    Hoe kom je erop :-)
    Ik ga het ook proberen!

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo simpel en zo leuk!!!
    Tineke
    bollies53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cutie :D aangezien ik nog een heeeeleboel rietjes heb ga ik dit eens wél uitproberen ;) (ben niet zo van het haken, meer van dit soort gefröbel.. En slingers maken van ringetjes van stroken papier enzo ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...