zondag 5 januari 2014

Gehaakte rammelaar

Welkom in het nieuwe jaar!

2013 was vooral het jaar wat in het teken stond van Amsterdam. Daar genoot ik samen met mijn vriendinnen van ons leven, waar we onze donor nog steeds dankbaar voor zijn. 

2013 stond in het teken van midden in het leven staan, van lachend door de stad heen rennen, feesten in de kroeg tot het (bijna) overfietsen van toeristen. 

2013 stond in het teken van onze vriendschap, waarbij dat flink op de proef is gesteld door met z'n 3-en in een stapelbed te slapen. En dat heeft onze vriendschap alleen maar versterkt. 

2013 was een jaar waar wij met heel veel trots en blijheid op terug kijken!

 2013 is weer voorbij en nieuw jaar vol met verassingen en creatieve avonturen is begonnen. Ook op dit blog, want m'n hoofd loopt over met ideeën, m'n hobby kamer is een rommel en stampvol met projecten die geordend moeten worden. 

crochet granny rattle

Dit jaar begint met het geweldige nieuws dat ik er een achterneefje bij kreeg en een goede reden was om aan de slag te gaan voor een persoonlijk kado.

Het leuke van dit project is dat het zeer geschikt is voor beginners.
Haak 6 granny squares, naai ze aan elkaar om een blok van schuimrubber, stop er een rammelaar geluidje in en klaar!

Deze granny heeft veel weg van de 'sunburst granny' maar is net even anders.

Hier is het patroon wat ik gebruikt heb:

Rij 1: haak 6 lossen en maak deze samen tot een ring.
Rij 2: Haak 16 stokjes in de ring.
Rij 3: Haak 16 ananas steken.
Rij 4: Haak clusters van 3 stokjes in elke steek = 48 stokjes
Rij 5: Begin met *"3 dubbele stokjes, 3 losse + 3 dubbele stokjes", in volgende steek 3 stokjes, in volgende steek 3 halve stokjes, in volgende steek 3 stokjes*. Herhaal vanaf * tot *.
Rij 6: Haak in elke steek 3 stokjes en in de hoeken 6 stokjes met in het midden 3 losse zoals bij een gewone granny.

Om de granny squares aan elkaar te naaien gebruik je de binnenste steken. Zie deze tutorial

Have fun!

22 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat jullie van 2014 weer een feest weten te maken :-D
    Wat een ontzettend leuke rammelaar heb je gehaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie rammelaar heb je gemaakt! Hij is ook zo mooi van vorm, waar heb je hem mee gevuld?

    Voor jullie ook een gezond, gelukkig en creatief 2014 gewenst!
    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke rammelaar, komt op mijn lijstje te staan. We hebben zo juist van bekenden te horen gekregen dat ze een kleintje verwachten ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aaah ik lees nu pas de hele blog!! Mooi!!! Precies geschreven zoals het was! Jeeeej! <3 2013 was een top jaar en dat 2014 maar nóg beter mag worden! Mét meer creatieve projecten en mooie blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk, ik ben het patroon meteen gaan haken maar klopt het wel? Ik tel op de foto minder stokjes en clusters dan beschreven staat. Groetjes petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal gelijk, bedankt voor de opmerking. Het is meteen aangepast en dubbel gecontroleerd :D

      Verwijderen
  6. hoi wat n leuk patroontje wil t proberen te maken voor mijn 2 colega,s die allebei oma worden, wat is de afmetingvan die granny, dus van jouw blokje en waar kun je schuimruber blokjes kopen ? groetjes wilmie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilmie,

      De maten zijn 10 x 10 en de schuimrubbere blokken kan je op de markt kopen. Je kan daar een groter stuk kopen die je dan zelf op maat snijdt.

      Succes, ben benieuwd naar het eind resultaat!

      Verwijderen
  7. Hij is erg leuk! Ik ga 'm op mijn lijstje zetten.
    Groetjes, Jacqueline
    http://mrpatwiththehat.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoe kom ik aan een vier kant schuimrubber?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons op de markt kan je matrassen/kussens op maat laten snijden. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen een groot stuk schuimrubber te kopen en daar meerdere blokjes zelf uit snijden. Succes!

      Verwijderen
  9. hoi, heb inmiddels de schuimrubber blokken van 10 bij 10 , nog even n vraagje, doe jij daar geen voering omheen voordat je de grannies eromheen naait? zie je sat schuimrubber er dan niet doorheen? graag lees ik nog even je antwoord, heb inmiddels 4 grannnies af

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilma,

      Ik heb redelijk straks gehaakt en daardoor zie je heel weinig schuimrubber. Ik vond het niet nodig om er een voering omheen te maken. Een vriendin van mij heeft dat wel gedaan. Zij heeft 2 lange repen stof geknipt en aan elkaar genaaid. Het is wel even een werkje maar dan zie je t schuim niet meer zitten. Ik zie dat je hieronder nog een vraag hebt gesteld. Wanneer het haakwerk ruimer is dan het blok kan je er eventueel een randje vanaf halen. Of vervang het laatste randje met vasten ipv stokjes? Succes en ben benieuwd naar het eindresultaat!

      Verwijderen
  10. ik heb m af is
    euk geworden alleen is t haakwerk iets ruimer als t schuimrubber blok

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuk idee! Ga ik (misschien, als ik er ooit tijd voor vind) ook eens doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jy het 'n lekker blog met baie mooi haakwerk. Cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig gemaakt. Wil deze graag haken voor mijn kleinkind die deze maand geboren wordt.
    Is Catania katoen geschikt met naald 3?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo

    Moeten er bij toer 4 geen losse tussen? Trekt krom.
    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik niet gedaan, maar je kan het wel proberen om te kijken hoe het dan uitpakt. Succes!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...