vrijdag 7 september 2012

Pannenlap haakpatroon

Crochet flower pattern potholder

Ik maakte ooit deze mooie pannenlappen en vergat ze eigenlijk altijd te bloggen. Ook omdat ik het patroon nog niet vertaald had.
Vandaag wel :D Dus hier is ie!
(het is wel een pittig patroon)

Patroon pannenlap (Ravelry potholder) naald 3,5

Haak voor 1 pannenlap 2 basis patronen.

De basis:
1. Begin met een magic ring, haak 3 losse, 15 stk. in ring en verbind met een h.v. (15 st.)
 2. Haak 3 losse, 2 stk. in elke st., sluit met h.v. (30 st.) 
3. Haak 3 losse, *1 stk., 2 stk.* herhaal * tot *, sluit met h.v. (45 st.) 
4. Haak 3 losse, 1 stk. in dezelfde st., 1 losse, 2 stk. in dezelfde st.,* sla 2 st. over (2 stk, 1 losse, 2 stk.)* herhaal van * tot * sluit met een h.v. Daarna 2 h.v. om de ronde te eindigen in een losse (15 schelpen)
5. Haak 3 losse, 1 stk. in dezelfde st., 1 losse, 2 stk. in dezelfde st. *(2 stk, 1 losse, 2 stk.) in volgende losse ruimte,* herhaal van * tot * sluit met een h.v.
6. Haak 3 losse, 2 stk. in dezelfde st., 1 losse, 3 stk.* (3 stk, 1 losse, 3 stk.) in losse ruimte * herhaal van * tot * sluit met een h.v.
7. Haak 3 losse, 6 stk. in dezelfde st., *7 stk. in elke losse ruimte,* herhaal van * tot * sluit met een h.v. 

De rand:
Let op dat je door beide lagen gaat, zodat ze meteen aan elkaar zitten.
Maak een lus tussen de de 2 schelpen aan de bovenkant. 
*Haak 7 vasten op de bovenkant van je haakwerk (dus over de 7 stk.)
Haak tussen alle steken 1 losse + 1 vaste naar beneden tot aan het midden,
en haak terug naar boven.
En begin weer bij *
 Eindig je haakwerk met een h.v. 

Succes! 

Meer pannenlap patronen vind je HIER :D

15 opmerkingen:

  1. Superleuk patroon, zodra ik tijd heb zal ik ze gaan proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie pannenlap en wat leuk met een patroontje, ik ga hem gelijk pinnen, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waaa wat 'toevallig'! Mijn mamsie gebruikt exact die, right as we speak!

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh wat mooi!Bedankt voor de vertaling!Leuk blog overigens!Ga je volgen!;-)

    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze 'bloem' ga ik maken, in een lijstje doen en dan ophangen in de gang... Is toch veel leuker dan als pannenlap te gebruiken? Ik denk dat ik 'm dan iets groter maak...
    In ieder geval: bedankt voor het delen van je patroon.
    Heb geen blog en weet ook niet hoe ik dus het "reageer als" moet gebruiken, vandaar dat er anoniem staat.
    Groetjes,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een vriendin vroeg me of ik voor haar pannenlappen wilde haken en uiteindelijk kwam ik hier terecht. Ik heb dit patroon gebruikt, al heb ik wel een aantal aanpassingen á la De Breimeisjes gemaakt. Morgen staat het resultaat in mijn blog, met een verwijzing naar jullie site! Bedankt voor het idee!
    Hartelijke groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een vraagje, bij toer 1, tellen die 3 lossen mee als 1 van de 15 stokjes, of is het 3 losse + 15 stokjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is het een idee om 1 lap te maken en dan voor die strepen een xdubbelstokje te haken? Of klinkt dat nu gek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee is niet gek, maar dan loop je kans je vingers te verbranden!

      Verwijderen
  9. Ik begrijp niet hoe je door de twee lagen heen haakt. Kan je dat toelichten?
    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...