vrijdag 12 oktober 2012

Gehaakte muts :)

crochet puff stitch hat

Het wordt weer wat frisser buiten. En als je op de fiets naar je werk gaat is een mutsje toch wel lekker. En dan wel een hippe natuurlijk.
Vandaag een lesje mutsen (ik kan er niks aan doen, maar ik moet er wel om lachen) haken met de ananassteek.

Er is nogal wat verwarring over de zogenaamde puff stitch / ananassteek.
Hij wordt vaak in de war gehaald met de popcorn stitch / popcorn of bobbelsteek

De ananassteek is waarmee ik deze muts haakte. 
Op internet zie ik diverse vertalingen voor deze steek dus ik
pakte mijn boeken erbij zodat ik het patroon op de juiste manier
met jullie kan delen :)

De ananassteek:

* 1 omslag, steek de naald in de steek, 1 omslag en haal de draad door de steek * Van * tot * nog 2 keer herhalen in dezelfde steek. Nu zijn er 7 lussen op de naald, 1 omslag, haal de draad door alle lussen en haak nog 1 losse. 

En dan nu het patroon voor de muts:

Haak 5 losse en maak met een h.v. een ring.
(en sluit elke rij met h.v.)

Rij 1: haak 6 keer de ananassteek in de ring

Rij 2: haak (*in de ruimte tussen de steken van de vorige rij) 2 keer de ananassteek (a.s.) dus dat is 12 a.s. in totaal

Rij 3: haak 2 a.s. in elke 2e steek = 18 steken
Rij 4: haak 2 a.s. in elke 3e steek = 24 steken
Rij 5: haak 2 a.s. in elke 4e steek = 30 steken
Rij 6: haak 2 a.s. in elke 5e steek = 36 steken
Rij 7: haak 2 a.s. in elke 6e steek = 42 steken
Rij 8: haak 2 a.s. in elke 7e steek = 48 steken
Rij 9 t/m 13: 1 a.s. in elke steek 

Rij 14: haak voor elke a.s. 2 vasten = 96 steken
Rij 15 t/m 20: haak in elke st. 1 v. = 96 steken

Knip het draad af en naai de draad door de vasten heen voor een mooie afwerking.

66 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige muts! Laat de winter maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeej, in het nederlands! Ik had de engelse versie al staan, maar dit leest toch zoveel gemakkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's een mooi mutsje! Grappig, ik haakte vorig jaar ook een rode muts in puffstitch, en heb er dit jaar weer één of twee gepland! Ze zijn vaak populair op onze kraam!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie en hippe muts!
    Even een vraag, wat voor garen heb je hier voor gebruikt en welke maat haaknaald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monique,
      Het makkelijkste is om acrylgaren en haaknaald nr 3 te gebruiken.
      Succes!

      Verwijderen
  6. Kan het dan met victory garen?
    Hier staat wel naald 4 op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op mijn acrylgaren stond haaknaald 3,5/4 en dat lukte ook met 3. Wanneer je merkt dat het toch niet lekker werkt, kan je haaknaald 4 erbij pakken en misschien wat strakker haken. Ik hoop dat het gaat lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké, dankjewel!
      Mijn dochters zijn helemaal weg van jou muts, dus ga hem gauw maken,eerst nog even garen kopen.
      Groetjes

      Verwijderen
  8. Wat een beauty van een muts Haak en Smaak
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Haak en Smaak,

    Ik ben degene die anoniem gereageerd heeft met: wat een beauty. Garen gezocht en gelijk begonnen. Na toer 2 heb ik in totaal 12 a.s. zoals in patroon.(a.s beëindigd met 1 losse steeds). Maar..... na toer 3, 2 a.s. in elke 2e steek moet ik 18 steken hebben en ik kom uit op 24 steken! Al een paar keer opnieuw begonnen, maar het blijft 24. Help aub....

    groetjes Tinka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinka,

      Bij toer 3 is het patroon 1 a.s. , 2 a.s. , 1 a.s. , 2 a.s. etc. Het zou dus gewoon op 18 moeten uitkomen als je 12 + 6 steken doet = 18 a.s. in toer 3.
      In dit patroon http://crochet-mania.blogspot.nl/2009/03/puff-stitch-crochet-hat.html is rij 3 hetzelfde als in mijn patroon. Er staat een filmpje bij. Het is in het Engels maar aan de beelden had ik genoeg. Ik hoop dat het lukt!

      Groetjes Daphne

      Verwijderen
    2. Hallo Daphne,

      Bedankt voor je reactie. Na tig keren proberen in 2 dagen had ik het opgegeven. Ik ga de beelden bekijken en weer pogingen wagen..nogmaals, bedankt!

      groetjes Tinka

      Verwijderen
    3. Ook ik liep vast in het patroon omdat ik een beginnend haakster ben en snapte niet dat ik in de tussenliggende steken 1 a.s. moest doen.
      Nu wel gedaan en weer loop ik vast. Ik doe alles zoals t moet, met haaknaald 4 en heb na 14 rijen niet meer dan een keppeltje :(
      Ik ben nu maar door aan het gaan met rijen van telkens 1 a.s. tot de muts een fatsoenlijk formaat heeft.

      Verwijderen
  10. Heb de muts ook gehaakt, met wat aanpassingen voor de goede maat. Mijn dochter is er blij mee!! Dank voor het delen van je patroon.
    Groetjes van Ellebel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Daphne,

    Ik wil nog even melden dat het me gelukt is. Bedankt dat jullie je patronen willen delen.

    groetjes Tinka

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi hoi,

    De muts ben ik aan het haken, maar ik heb het gevoel dat het niet helemaal goed gaat. Ik ben bij ronde 12 en het lijkt nog een pannekoek, haha met een klein beetje ronding aan de kanten, klopt dat?
    Nog een vraag, na een puff stich moet ik dan 1 of 2 lossen haken, op het patroon ga ik van 1 losse uit, maar op het youtubefilmpje zie ik dat ze 2 losse haken.
    Bij jou muts lijken de puff's veel groter, je had het toch met haaknaald 3 gehaakt? En wat voor garen dikte?
    Het zou fijn zijn als je mijn vragen wilt beantwoorden!

    Groet, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monique,

      Vanaf rij 9 haak je in elke steek een a.s. dus dat zou betekenen dat je dan niet meer vergroot en dat het geen platte pannenkoek blijft. Na elke a.s. haak je 1 losse, dat is eerder mijn manier omdat ik het mooier vond. Op het filmpje is inderdaad te zien dat ze 2 losse gebruiken, kijk wat voor jou het beste en het mooiste werkt. Ik heb het met haaknaald 3 gehaakt en acrylgaren. Ik hoop dat je vragen zo voldoende beantwoord zijn en zo niet kan je ook altijd nog even mailen.

      Succes! Groetjes Daphne

      Verwijderen
  13. Gave muts! Ben er zelf mee aan de slag gegaan. Met acrylgaren en naald 3,5 kan de muts net op het hoofd van mijn nichtje van 3 haha. Tips hiervoor? Moet ik met een grotere naald en dikker draad gaan haken??

    Groetjes,
    Suze

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Suze,

      Haha eerlijk gezegd heb ik geen idee wat er precies anders moet zodat jij ook die muts past. Kan je een foto mailen? Heb je een losse tussen de steken gebruikt? Misschien te strak gehaakt? Of inderdaad misschien een grotere haaknaald gebruiken?

      Groetjes Daphne

      Verwijderen
  14. Hallo ben zelf niet handig met de haaknaald.Wil iemand deze muts voor mij maken ook in rood voor een leuke vergoeding??

    groetjes Diana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Diana,

      Wat leuk dat je deze muts wilt hebben. Uiteraard kan deze voor je gemaakt worden. Als je een mailtje stuurt met de omtrek van je hoofd ga ik er meteen mee aan slag.

      Groetjes Daphne

      Verwijderen
  15. Hallo Daphne

    Mailtje is verstuurd hoop dat het is aangekomen?

    Groetjes Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb ze net af, prachtig! Heb wel moeten verminderen want anders was ze echt té groot, maar ben er superblij mee, bedankt vr het patroon!
    Groetjes,
    Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben hem nu aan het proberen en moet zeggen dat het wel een makkelijk patroon is.
    ik dacht dat hij moeilijk zou zijn ,omdat ik de a.s niet kende,maar dacht ga het toch proberen.

    groetjes esther

    ps: dank je wel voor het delen trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. je moet de rij dus sluiten met een h.v.
    moet die hv in een steek of ik de eerste losse ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi!
      De h.v. heb ik in een steek gemaakt maar mocht je zelf denken dat het in een losse mooier/makkelijker of beter is kan je dat ook doen. Succes!

      Verwijderen
  19. Hoi Daphne,
    Ik ben geen haker dit is mijn eerste echte project. Dus een vraag aan jou: vanaf rij 9 moet ik 5 rijen haken.
    Krijg ik dan nog elke rij meer steken?
    Hoeveel ananassteken maak ik in rij 9, hoeveel in rij 10 enz, enz.?? Het is zo verslavend dat haken, maar volgens mij doe ik het nu verkeerd, HELP!!

    Groetejs, Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Heidi,
      Wat gaaf dat je net begonnen bent en dan meteen een ingewikkelde steek mee pakt. Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Rij 9 t/m 13 is 1 a.s. per steek en dat betekent dat er geen steken meer bij komen. Rij 9 t/m 13 is dus 48 steken per rij. Succes en mocht je nog meer vragen hebben kan je ons ook altijd mailen :)
      Succes!

      Verwijderen
    2. Hoi, hij is gelukt, dankjewel voor het mooie patroon en uitleg. Verslavend hoor dat haken ;)

      Verwijderen
  20. ik hoop dat ik antwoord krijg.

    bij rij 14: moet ik dan eerst 2v in een steek doen en dan 1 a.s .die drie steken in 1 steek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag!
      Rij 14 begin je met de rand van de muts en er wordt vanaf die rij ook geen a.s. meer gebruikt. Je hoeft dus vanaf deze rij alleen nog maar met vasten te werken. En inderdaad 2 vasten per steek. Succes, ik hoop dat het lukt!

      Verwijderen
  21. oke,dank je wel.
    kan ik weer verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heb de muts afgekregen vorige week met dit patroon,maar hij is mij veeeels te groot.

    dus ja dan doe ik maar een paar toeren minder van het meerderen.
    kijken of hij dan wel past.

    ben na toer 6 gestopt.

    ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi,

    Bedankt voor je patroon. Zelfs voor iemand de al zeker15 jaar geen haaknaald heeft aangeraakt is het goed te doen .
    Maar ik loop tegen het probleem aan dat ik een dunner garen heb uit gezocht . De muts wordt nu te kort (de omvang is voor mijn dochter goed).
    Heb jij misschien een idee hoe ik een hem nu nog wat langer kan maken?

    Alvast bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,

      Je kan het patroon uitbreiden door bijvoorbeeld het patroon aan te houden van rij 14 t/m 20. Haak bijvoorbeeld nog 5 rijen door met dezelfde steek. Succes!

      Verwijderen
  24. Hoi!

    Eerst en vooral bedankt voor het patroon. Vind het een heel toffe muts en hoewel ik echt een beginner ben, heb ik me er toch aan gewaagd.
    Ik ben momenteel de rand aan het haken, maar zoals iemand reeds aangaf, de muts valt veel kleiner uit en de puffs zijn ook veel kleiner. Ik heb gehaakt met haaknaald 4, wol van lana grossa (3,4-4), maar toch kan de muts met moeite op het hoofd van mijn 4-jarig nichtje. Nochtans ben ik eerder een losse haker...
    Opnieuw beginnen met nog grotere naald??? :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!

      Misschien is het een idee om bijvoorbeeld een extra losse te haken tussen de ananassteken. Dat kan er voor zorgen dat het losser wordt en dat het beter wordt qua maat. En haaknaald 5 is misschien ook een optie. Mocht je er niet uit komen is het handig om een foto te maken en wellicht even te mailen zodat ik beter kan inschatten waarom het kleiner wordt. Succes!

      Verwijderen
  25. Hallo
    Ik ben een absolute beginner. Daarom kan je de afkortingen in het patroon even voluit schrijven aub? Bv h.v., v., a.s.
    Al bedankt
    Groet
    Beginner

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo beginner,

    http://www.allesoverhaken.nl/haaktips.html Hier kun je alle afkortingen van de steken vinden. De a.s. staat bij mij voor de ananassteek. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik loop ook tegen het probleem aan dat de muts te klein wordt. Zou je misschien kunnen zeggen hoe groot de diameter is bij rij 8 en bij rij 14? Dan kan ik het aantal toeren aanpassen. Ik vind het nl een ontzettend leuk mutsje.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ben begonnen met de muts met tweet garen van de zeeman, naald 6. Het wordt een heerlijke dikke muts. Nu lees ik hierboven dat jullie allemaal me dunner garen hebben gewerkt. Ga het dus zeker ook nog uitproberen maar tot nu toe ben ik tevreden met de lekkere, dikke muts.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hoeveel knotten wol ( van ... gram )ben je ongeveer kwijt voor een volwassen muts?

    Heeft iemand het ook al gebreid met katoen?
    Ga deze binnenkort ook maken, alleen weet nog niet met katoen of met wol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Diny,

      Ik heb deze muts pas nog gemaakt met acryl garen en daar had ik 1 bol voor nodig van 100 gram. Ik heb geen ervaring met katoen. Veel plezier!

      Verwijderen
  30. Wat een leuk patroon, en best makkelijk als je het eenmaal onder de knie hebt. Ik heb alleen een vraagje, omdat ik het gevoel heb dat ik iets verkeerd doe.

    Ik ben nu bij toer/rij 10 of 11 en het werkje begint al de vorm van een muts aan te nemen, maar nu kun je het begin van de toeren ook heel duidelijk zien. Ik sluit steeds iedere toer met een halve vaste en begin dan direct met een nieuwe ananassteek. Maar nu zie je dus een duidelijke vouw in waar alle halve vasten boven elkaar zitten. Had ik een losse moeten haken (voor de hoogte) voordat ik aan een nieuwe toer begon? Of moet de eerste ananassteek in de toer gewoon wat losser zijn?

    Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel! Nogmaals bedankt voor t delen van je patroontje :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jessica,

      Ik snap helemaal wat je bedoelt. Het is inderdaad dat je 2 losse of 1 losse (die je een beetje uitrekt) aan het begin van elke toer maakt. Het hangt een beetje af van de grootte van de ananas steek hoe hoog je die moet maken. Ik hoop dat je dan geen deuken meer krijgt. Succes!

      Verwijderen
  31. Hoe kan je minderen bij de ananassteek,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Greet,
      Net als bij het gebruik van stokjes kan je een steek overslaan en in de volgende ruimte weer verder haken. Succes!

      Verwijderen
  32. Ik wil deze muts ook gaan maken, maar vroeg me af: moet je niet minderen voor de band? De muts zelf is oversized zie ik op de foto (en dat vind ik juist zo leuk) maar ik kan me zo voorstellen dat de band dan wel weer wat nauwer moet zijn om goed aan te sluiten op je hoofd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo!

      Minderen is niet nodig omdat een vaste steek veel kleiner is dan een ananassteek en zal dus vanzelf kleiner worden. En wanneer je bij de vasten nog meer wil minderen is dat makkelijker en mooier. Succes!

      Verwijderen
  33. Ik ben bezig met haaknaald 4 en bijpassende wol, maar ikmheb nu de eerste 13 toeren gedaan,,maar mijn muts heeft veel kleiner ananas steken. Kan ik een paar extra toeren doen of moet ik opnieuw beginnen met dikkere wol.
    Leny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leny,
      Wanneer je ananassteken kleiner zijn is de omvang van de muts ook kleiner, wanneer je de omvang groter wil hebben maakt het aantal extra toeren geen verschil. Dus of meerdere steken in 1 toer verwerken of inderdaad overnieuw beginnen. Hopelijk lukt het! Succes!

      Verwijderen
  34. Wat een geweldige muts zeg, maar ik vind het videofilmpje nergens. Klinkt echt stom maar heb alle kleine lettertjes hier gelezen maar vind het echt niet? Moet ik me registreren ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://crochet-mania.blogspot.nl/2009/03/puff-stitch-crochet-hat.html Via deze site komt u bij het filmpje terecht. Succes en veel plezier!

      Verwijderen
  35. Ik heb gisteren dit patroon gevonden en gehaakt, ik gebruikte 3 x 50 gram Catania Grande van bij Veritas. Op het einde wel moeten minderen van 98steken naar veel minder omdat de muts me anders echt veel te groot was. Leuk en makkelijk patroon! Bedankt om te delen

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Super om het patroon omgekeerd te zien! Ik ken hem dat je met de rand begint, wat rot is ;) en het einde boven dan alles samen propt, wat ook rot is ;) maar het meest rottige is dat ik gestart ben met zo'n muts en al halverwege ben en nu er achter kom dat het andersom dus ook kan :D en dus een mooie top van de muts hebt. En nu twijfel ik opnieuw beginnen of er tegenaan blijven hikken Hoe ik hem dicht maak aan de bovenkant :D

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dank voor het mooie patroon! Eindelijk een wintermuts die ik ook leuk vind! Ik heb wel 7 toeren a.s. moeten toevoegen (als ik het patroon volgde kreeg ik de muts bij lange na niet over mn oren) om het juiste model te krijgen ondanks haaknaald 5 en wol, maar hij is super geworden! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Twee gemaakt nu en ik merk dat jevtwee lossen ertussen moet doen om een grotere muts te krijgen net als boven. Zoals hierboven beschreven voor kinderen

    BeantwoordenVerwijderen
  39. De lengte klopt niet idd, wat breedte betreft gaat het goed volgens mij

    BeantwoordenVerwijderen
  40. patroon nu gevonden! Prachtig! Bedankt! Heb er 2 gehaakt voor mijn kleinkinderen ze zijn om te stelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Goedemorgen, ben druk bezig met deze muts, maar tot mijn schrik zie ik dat hij is gemaakt met haaknaald 3 en ik ben bezig met haaknaald 5,5!!! Voordat ik straks zit met een mega muts, kun jij ook aangeven hoeveel cm de must is van voor naar achter (alleen de ananassteken) Alvast bedankt. Groeten, Augine

    BeantwoordenVerwijderen
  42. ik vind het een geweldige muts ben vol goede moed begonnen maar ik krijg met geen mogelijkheid 6 AS in de 5 losse...

    BeantwoordenVerwijderen
  43. zie nu dat het op haaknaald 4 moest ik heb het met 5 gedaan en dan wordt de rand van 96 steken wel erg groot

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...